Żabka zademonstrowała innowacyjny “sklep jutra”

zabka-sklep-jutra-omnichannel

Naszpikowany nowoczesnymi technologiami i rozwiązaniami „sklep jutra” został zaprezentowany z okazji jubileuszu 20-lecia obecności Żabki na polskim rynku. Pierwszy sklep w tym formacie ma zostać uruchomiony w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Partnerem projektu jest m.in. Microsoft i Nanovo.

Obecnie sieć Żabka liczy 5215 sklepów. Około połowa z nich urządzona jest w nowym koncepcie Galaxy, który wyróżnia się m.in. z poszerzonym wyborem produktów gotowych do spożycia. Rozwijana jest również oferta małej gastronomii w ramach Żabka Café. „Sklep jutra” ma być kolejnym milowym krokiem w rozwoju sieci Żabka na naszym rynku.

– Co 12 godzin otwierana jest nowa Żabka. Łącznie w tym roku chcemy uruchomić 700 nowych placówek. Tylko w ubiegłym roku nasze sklepy odnotowały 700 mln wizyt, a obroty przekroczyły 7,2 mld złotych. Co ciekawe, ok. 12 mln Polaków mieszka w odległości nie większej niż 300 metrów od najbliższego sklepu naszej sieci. Nowy koncept Galaxy, który powstał 2 lata temu, cieszy się dużą popularnością. Dzięki niemu zdobyliśmy 30 proc. zupełnie nowych klientów. Ale Żabka nie jest i nigdy nie będzie zamkniętym projektem. Musimy stale się rozwijać i podążać za zmieniającymi się trendami i oczekiwaniami klientów. Nasza współpraca z firmą Microsoft to kolejny krok w stronę zwiększenia satysfakcji klientów, którzy cenią Żabkę za bliskość, dostępność i wygodę zakupów. Projekt „sklepu jutra” pokazuje jak nowoczesne rozwiązania mogą realnie poprawić komfort codziennego życia – powiedział podczas prezentacji Tomasz Suchański, Prezes Zarządu Żabka.

„Sklep jutra” – wizja transformacji sieci handlowej Żabka

„Sklep jutra” to śmiała wizja firmy Żabka dotycząca rozwoju swojej sieci handlowej, która łączy różnorodne rozwiązania technologiczne. Jest ona efektem szczegółowej analizy zmieniających się zachowań i potrzeb klientów korzystających z różnorodnych kanałów komunikacji oraz cyfrowych i tradycyjnych punktów handlowych. Łączy innowacyjne rozwiązania, które składają się na nowoczesną placówkę handlową odpowiadającą na oczekiwania klienta 5.0. „Sklep jutra” wykorzystuje szereg rozwiązań, które dotyczą zarówno logistyki sieci handlowej i konkretnego sklepu, zarządzania dostępnością towaru oraz samego procesu zakupów i doświadczenia klienta. Koncepcja zakłada również aktywne wykorzystanie sztucznej inteligencji, która priorytetyzuje informacje i wybiera odpowiedni przekaz według miejsca czy oczekiwań nabywcy. W rezultacie klient znajdzie w sklepie produkt, którego potrzebuje i kupi go w sposób dla siebie najwygodniejszy, w dowolnym kanale.

Partnerem technologicznym Żabki, który pomaga zrealizować wizję „sklepu jutra” jest Microsoft wraz z 10 firmami partnerskimi, których dedykowane branży handlowej rozwiązania stanowią podstawę cyfrowej transformacji Żabki.  Microsoft wspiera Żabkę w tym projekcie począwszy od budowy modelu, doboru rozwiązań, wyboru Partnerów, po implementację i zarządzanie procesem transformacji.

Personalizacja dzięki technologii

Obsługa każdego klienta w sposób spersonalizowany wymaga przetwarzania gigantycznych ilości danych, co jest możliwe tylko dzięki olbrzymiej mocy obliczeniowej dostępnej w chmurze Microsoft Azure oraz systemom zaawansowanej analityki do łączenia różnych informacji – dotyczących poprzednich zakupów, geolokalizacji, czy akurat dostępnych produktów i promocji. Dzięki temu aplikacja mobilna Żabki będzie pełnić funkcję nie tylko programu lojalnościowego, ale także kanału komunikacji z klientami 5.0. Każdy z nich otrzymuje zindywidualizowaną ofertę w konkretnym momencie i miejscu.

Kiedy klient, zachęcony jakąś ciekawą promocją w Żabce tuż za rogiem dotrze do sklepu, przywitają go witryny, które informują o najbardziej adekwatnych w danym momencie produktach. Kiedy jest zimno zachęcają do wypicia ciepłej kawy, kiedy się ociepli prezentują napoje chłodzące, a kiedy w pobliżu odbywa się mecz, zachęcają do kupienia przekąsek kibica. Jest to możliwe dzięki systemowi wykorzystującemu mechanizmy sztucznej inteligencji, który w odpowiedni sposób interpretuje dane z różnych źródeł – na przykład o pogodzie, o porze dnia, o wydarzeniach w okolicy czy szczególnych datach. Całość działa w czasie rzeczywistym i nie wymaga ręcznego sterowania – to sztuczna inteligencja priorytetyzuje te informacje i wybiera najbardziej odpowiedni przekaz dla danego miejsca.

zabka-jutro

We wnętrzu sklepu czekają kolejne rozwiązania. Inteligenta półka dzięki czujnikom rozpoznaje konkretnego klienta i na bazie jego historii zakupowej, kontekstu, reakcji w czasie rzeczywistym i jego preferencji dopasowuje najodpowiedniejszy produkt, który następnie komunikuje poprzez dedykowane ekrany umieszczone bezpośrednio przy półkach – luba nawet na nich w formie elektronicznej listwy cenowej. Może jest to właśnie pora dnia, gdy idzie on na siłownię i po drodze kupuje swój ulubiony napój energetyczny – wtedy właśnie półka wyświetli informację o specjalnej promocji tego produktu.

Kiedy klient podniesie już puszkę z napojem z półki, na ekranach wyświetlą się dodatkowe informacje o dacie przydatności do spożycia, składzie czy kraju pochodzenia. Jednocześnie sklep i dostawca otrzymają informację w czasie rzeczywistym, że towar został zdjęty z półki. Dzięki połączeniu technologii cyfrowych nośników reklamy (z ang. Digital Signage) z inteligentną półką, które pozwalająna personalizację treści i rozumienie kontekstu, Żabka jest w stanie poprawić doświadczenie zakupowe klienta, przy jednoczesnym dbaniu zarówno o franczyzobiorcę, dostawców, jak i całą sieć. Dzięki takim rozwiązaniom możliwe jest monitorowanie na bieżąco poziomu zatowarowania oraz wyciąganie właściwych wniosków, po to, aby móc powiadomić franczyzobiorcę, że stan któregoś produktu jest zbyt niski. Docelowo półka będzie nawet w stanie samodzielnie generować zamówienia, czy podpowiadać optymalne rozmieszczenie towarów.

Płatności bez kolejki

Klient Żabki – to osoba kierujące się impulsem, która chce zrobić zakupy jak najszybciej, a czekanie w kilkuminutowej kolejce po zakupach trwających sekundy jest wielce irytujące. Dlatego w „sklepie jutra” testowane są już kasy, w których nie trzeba niczego skanować, bo produkty są rozpoznawane automatycznie po położeniu ich w wyznaczonym miejscu. A wszystko dzięki technologii wykorzystującej rozpoznawanie obrazu, która pozwoli na zapłacenie za zakupy za pośrednictwem aplikacji, bez stania w kolejkach.

Tak właśnie ma wyglądać podróż klienta przez proces zakupowy w „sklepie jutra”. Zaczyna się w biegu poza sklepem, lub na kanapie w domu, poprzez aplikację, która zachęca do odwiedzin, prowadzi do sklepu. Dalej mamy inteligentne systemy komunikacji wizualnej nawigujące spersonalizowaną i kontekstową reklamą, które podpowiadają co „pasuje” do naszego koszyka. Wreszcie, tej drodze klienta towarzyszą inteligentne meble, które dbają o to, aby produkty były dostępne i zawsze najwyższej jakości oraz świeżości. Zakup jest finalizowany błyskawicznie przy kasie samoobsługowej lub poprzez płatność w aplikacji. A wszystkie te rozwiązania komunikują się ze sobą i tworzą spójną całość dzięki platformie technologii Microsoft, zaś poszczególne rozwiązania branżowe są dostarczane i rozwijane przez polskie (Future Mind, Clouds on Mars, Nanovo, NoaTech, One2Tribe, Plastream, Synerise) i globalne firmy partnerskie Microsoft (Spark Beyond, WiseShelf, Ueno).

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY