Badanie: sukces sprzedaży e-commerce zależy od 3 czynników

mobile-commerce-polska

Klienci sklepów internetowych, dokonując swoich wyborów związanych z konkretnym miejscem zakupów w sieci kierują się wieloma czynnikami, ale trzy z nich są zdecydowanie bardziej istotne od pozostałych.

Atrakcyjna cena produktu, niskie koszty przesyłki/dostawy oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących – to są trzy najważniejsze elementy wskazywane przez klientów e-sklepów,  niezależnie od płci, wieku czy wykształcenia. Takie wnioski płyną z raportu „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”.

Sektor fashion najbardziej popularny

Odzież, dodatki, akcesoria oraz książki, płyty, filmy i bilety to kategorie najczęściej kupowane przez osoby robiące zakupy online w ciągu ostatniego roku. Ponad 50 proc. badanych wskazuje właśnie te produkty. Osoby z wyższym wykształceniem istotnie częściej niż inni badani sięgali po produkty z większości kategorii dostępnych online. Największą różnicę w wyborach tej grupy w stosunku do pozostałych respondentów obserwujemy w kategoriach związanych z konsumpcją kultury (książki, płyty, bilety, multimedia), podróżach, produktach farmaceutycznych i spożywczych oraz oprogramowaniu komputerowym.

Badani, zapytani o planowane zakupy poprzez serwisy online, nie wskazują zdecydowanie na jedną główną kategorię produktów, a ich preferencje są stosunkowo równo podzielone pomiędzy wiele różnych kategorii, od podróży i rezerwacji (największa liczba wskazań –37 proc.) aż po ubezpieczenia (najrzadziej wskazywana kategoria – 14 proc.).

Różnice wynikające z płci i wieku

Kobiety częściej niż mężczyźni sięgają online po odzież, obuwie, kosmetyki, odzież sportową, artykuły dziecięce, produkty farmaceutyczne, produkty spożywcze oraz materiały budowlane i wykończeniowe. Mężczyźni istotnie częściej niż kobiety kupują telefony i akcesoria GSM, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także dokonują rezerwacji.

Osoby najmłodsze i najstarsze relatywnie rzadziej kupują online produkty z większości kategorii. Respondenci w wieku 25-34 lat o wiele częściej niż młodsi czy najstarsi sięgają online po produkty z takich kategorii, jak odzież, telefony, artykuły dziecięce, samochody oraz części samochodowe i ubezpieczenia.

Osoby w wieku 35-49 lat częściej kupują książki, bilety, sprzęt komputerowy i oprogramowanie, artykuły dziecięce, samochody, produkty spożywcze, ubezpieczenia, materiały budowlane oraz artykuły dla kolekcjonerów. Najstarsi badani (50+) częściej niż inni kupują online produkty farmaceutyczne.

Rosną wydatki online

Polscy konsumenci przeznaczają na zakupy online coraz wyższe kwoty. Najwięcej, bo średnio ponad 630 złotych, wydają na sprzęt RTV i AGD. Wydatki na większość popularnych wśród internautów produktów wzrosły w porównaniu z poprzednim rokiem. E-konsumenci średnio miesięcznie przeznaczyli na odzież, buty, książki oraz bilety do kina i teatru odpowiednio 224 zł, 299 zł, 99 zł i 68 zł. We wszystkich przypadkach było to więcej niż w zeszłym roku. Ankietowani wskazali również wyższe kwoty, jeśli chodzi o wydatki na sprzęt RTV i AGD (632 zł) oraz urządzenia mobilne (362 zł).

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY